تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آذر 1399 - 14:56
کد خبر : 80239

ورود پرندگان مهاجر به تالاب استیل آستارا کاهش یافت

ورود پرندگان مهاجر به تالاب استیل آستارا کاهش یافت

جارستان به نقل از ایرناغ سرپرست اداره حفاظت محیط زیست آستارا از کاهش ورود پرندگان مهاجر به تالاب استیل این شهرستان، به دلیل تغییر زیستگاه‌ها و شرایط زیست‌محیطی خبر داد. وحید مصطفی دوست روز سه شنبه گفت: تالاب استیل آستارا طبق برنامه و به طور مرتب با تلاش ماموران محیط زیست پایش می شود و

جارستان به نقل از ایرناغ سرپرست اداره حفاظت محیط زیست آستارا از کاهش ورود پرندگان مهاجر به تالاب استیل این شهرستان، به دلیل تغییر زیستگاه‌ها و شرایط زیست‌محیطی خبر داد.

وحید مصطفی دوست روز سه شنبه گفت: تالاب استیل آستارا طبق برنامه و به طور مرتب با تلاش ماموران محیط زیست پایش می شود و برابر گزارش ها، اوج و فرود و ورود و خروج پرندگان مهاجر در این زیستگاه نسبت به سال های قبل کاهش یافته است.

وی افزود: در این موعد سال به طور معمول شاهد ورود پیش قراولان پرندگان مهاجر به تالاب استیل بودیم اما از حضور کثیر آنها کاسته شده و احتمال تغییر کریدور پرواز آنها به دلایل زیست محیطی وجود دارد و و با وجود این، گونه هایی از پرندگان بومی نظیر باکلان ها و اگرت ها در تالاب قابل مشاهده هستند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست آستارا لذت تماشای پرواز و زیست پرندگان را بیشتر و بهتر از شکار آنها دانست و از شکارچیان و صیادان خواست، با رعایت قوانین شکار و صید، از صید و شکار غیرمجاز و بی رویه در طبیعت خودداری کنند.

وی با اشاره به احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزا از طریق پرندگان مهاجر گفت: خوشبختانه این نوع بیماری در زیستگاه های طبیعی آستارا نظیر تالاب مشاهده نشده و اگر شهروندان با لاشه پرنده ای برخورد کردند، از دست زدن به آن خودداری و محل آن را به اداره محیط زیست یا شبکه دامپزشکی گزارش کنند.

در سال های گذشته طبق گزارش اداره حفاظت محیط زیست آستارا؛ با سرد شدن مناطق شمالی قاره اروپا و آسیا در آذرماه، پیش‌قراولان پرندگان مهاجر مناطق شمالی قاره‌های اروپا و آسیا به شمال غرب گیلان و تالاب استیل آستارا وارد می شدند و پس از ورود نخستین گروه آنها، گروهی دیگر نیز تا اواخر زمستان می آمدند و حضور آنها در اراضی تالابی و جلگه ای موقتی بود.

تالاب استیل با ۱۳۸ هکتار وسعت در هفت کیلومتری شهر آستارا با چشم اندازهای زیبا و درختان توسکای فرورفته در آب، از مناطق گردشگری این شهرستان محسوب می شود.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت و طبیعت کوهستانی، جنگلی و جلگه ای در غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.